DOVISTA heeft gekozen voor low-carbon glass van AGC Glass Europe om in 2024 specifieke eindproducten te produceren en leveren. DOVISTA is een groep toonaangevende merken met een sterke lokale aanwezigheid op de Europese markt voor verticale ramen en buitendeuren.
De groep omvat twaalf merken: Dobroplast, EgoKiefer, KRONE, Mockfjärds, Natre, OH Industri, Rationel, Slovaktual, Svenska Fönster, VELFAC, Wertbau en WERU. Ook een e-commerceplatform, WebCom, maakt deel uit van DOVISTA.
Toenemende vraag low-carbon glass
Deze nieuwe samenwerking benadrukt de toenemende vraag naar low-carbon glass. Dit koolstofarm glas helpt bedrijven hun CO2-voetafdruk te verkleinen en hun duurzaamheidsdoelen te bereiken. Met de integratie van low-carbon glass in de productie zet DOVISTA een cruciale stap richting het verminderen van Scope 3-emissies. Ook bevordert het de duurzaamheidsstrategie van de groep.
GWP low-carbon glass
Low-carbon glass van AGC heeft een gereduceerd aardopwarmingsvermogen (GWP) van 5,5 kg(1) CO2 eq/m² voor 4 millimeter floatglas. Dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van standaard floatglas met een GWP van 10,3 kg(2) CO2 eq/m². Beide waarden zijn conform Cradle-to-Gate (A1-A3), zoals gedefinieerd in NF EN 15804+A2:2019. Hierbij is door AGC 4 millimeter glas als waarde voor Planibel geëxtrapoleerd op basis van de resultaten voor EPD voor Planibel 8 millimeter.
Waardeketen
Door koolstofarm glas te integreren in het productieproces van industriële bedrijven, kunnen zij effectief Scope 3-emissies aanpakken.Hieronder indirecte emissies binnen hun waardeketen. Deze aanpak is essentieel voor bedrijven die willen voldoen aan strenge milieuregels en hun duurzaamheidsdoelstellingen willen behalen.
Trots op samenwerking
‘We zijn bijzonder trots op onze samenwerking met DOVISTA’, zegt Bart Welvaert, Sales & Marketing Director bij AGC Glass Europe. ‘Deze samenwerking bevestigt de effectiviteit en het belang van producten met een verlaagde koolstofvoetafdruk. We blijven ons inzetten om onze partners te ondersteunen in hun duurzaamheidsinitiatieven en hen te helpen hun milieudoelstellingen te bereiken.’
DOVISTA
DOVISTA heeft ongeveer 6.000 werknemers in dienst en samen produceren en verkopen zij ramen en deuren van DOVISTA aan de Europese markt. Hierbij bestrijkt het bedrijf een breed scala aan segmenten en distributiekanalen in zowel de B2B- als de B2C-markt. DOVISTA wil frisse lucht en daglicht in het dagelijks leven van de mensen brengen. Daarnaast wil de groep een helder zicht op de buitenwereld bieden en tegelijkertijd zorgen voor een gezond binnenklimaat.