OnderhoudNL Glas is van mei tot eind juli op verschillende sociale media actief met de campagne ‘Werk als glaszetter’. De campagne is onderdeel van de landelijke campagne Wij Onderhouden van Nederland. Ze is bedoeld om het vak meer bekend te maken onder jongeren en op die manier voor meer instroom te zorgen.
Tekort aan vakmensen
Uit een inventarisatie van OnderhoudNL Glas, initiatiefnemer van deze deelcampagne, blijkt dat er een groot tekort is aan glaszetters. Met een korte campagnevideo, met daarin alle facetten van het uitdagende werk als glaszetter, wil de brancheorganisatie toekomstige vakmensen warm maken voor het vak. Op wijonderhoudenvannederland.nl vinden sollicitanten informatie over het vak en de verschillende opleidingen om glaszetter te kunnen worden. Ook staan er de openstaande vacatures bij OnderhoudNL-bedrijven waar ze direct op kunnen reageren. Op dit moment staan er 21 vacatures voor glaszetters open op de site.
Vak glaszetter promoten
OnderhoudNL Glas roept haar leden op de campagne te promoten. Naast het plaatsen van vacatures op wijonderhoudenvannederland.nl kunnen bedrijven zelf ook inhaken op deze deelcampagne. Zo kun je bovenstaande video plaatsop je social mediakanalen.
Instroom glaszetters genereren
Voor OnderhoudNL is instroom genereren voor de sector één van de topprioriteiten om. Een kleine greep uit de activiteiten en de mogelijke tools van de brancheorganisatie.
- Voorlichtings- en wervingsbijeenkomsten door Schildersvakopleidingen bij VMBO-scholen in de regio
- Deelname aan het NK Schilderen
- Het opleidingsmagazine
- De campagne ‘Wij onderhouden van Nederland/omscholing
- De Eskeetroom, een keet die is omgebouwd tot escaperoom
- De glaswand, de ultieme test van kracht, uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen
Meerdere deelcampagnes volgen
De campagne is een vervolg op de succesvolle campagne ‘Word Glaszetter’ uit 2023. Destijds zagen bijna een miljoen Nederlanders wat het beroep glaszetter bij een OnderhoudNL-bedrijf inhoudt. ‘Het is belangrijk dat we bij jongeren en jongvolwassenen zichtbaar zijn en blijven. In de loop van dit jaar zullen er in navolging van ‘Werk als Glaszetter’, nog meer deelcampagnes volgen voor andere functies in de schilders- en onderhoudsbranche. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt met BTH-financiering’, aldus OnderhoudNL Glas.