Van 22 maart tot en met 14 april vindt de eerste editie van ‘Living the Glass Age’ plaats. Je verwonderen over de mogelijkheden van glaskunst kan tijdens deze Glaskunstbiënnale in het Eemklooster in Amersfoort.
Titia Felderhof is kunstenaar en artistiek leider van Stichting UNexpected Glas. Zij heeft samen met gastcurator Krista Israel 25 beeldende kunstenaars gevraagd te exposeren met uiteenlopende installaties en kunstwerken. Hieronder zijn Boris Maas, Viviane Sassen, Olaf Mooij en Peter Bremers.
Ben je glasblazer of doe je in glas-in-lood?
‘Als je vertelt dat je met glas werkt, is de meeste gestelde vraag in Nederland: Ben je een glasblazer of doe je glas in lood?’, vertelt Titia Felderhof. Dit was het uitgangspunt om een nieuw podium te realiseren in Nederland voor glas in de beeldende kunst. De eerste editie van de biënnale met de titel ‘Living The Glass Age’ vindt in de lente van 2024 plaats. ‘We willen het publiek zonder kennis van glaskunst verwonderen, onze kennis delen en verhalen vertellen, want met glas wordt er fantastische hedendaagse kunst gemaakt.’
Jonge kunstvorm
In navolging tot glaskunstbiënnales in Parijs, Ierland en Bulgarije is het eindelijk zover: ook in Nederland vindt komend voorjaar een glaskunstbiënnale plaats. Felderhof: ‘Glas is een relatief jonge kunstvorm. Ze kwam op in de jaren zestig van de vorige eeuw toen kunstenaars niet langer in opdracht maar juist vrij werk gingen maken.’ De glaskunstbiënnale gaat verder waar de stroming 20th Century Glass ophoudt.
![glaskunst](https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/uploads/2024/01/Schermafbeelding-2024-01-29-om-10.07.16-800x596.png)
![](https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/uploads/2024/01/Schermafbeelding-2024-01-29-om-10.07.07-800x531.png)
![](https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/uploads/2024/01/Schermafbeelding-2024-01-29-om-10.06.59-800x567.png)
![glaskunst](https://www.glasinbeeld.nl/wp-content/uploads/2024/01/Schermafbeelding-2024-01-29-om-10.06.50-800x535.png)
Weinig podia glaskunst
Het aantal podia voor hedendaags glas in Nederland is mager. Naast Museum Jan in Amstelveen en het Nationaal Glasmuseum in Leerdam zijn er geen grote publieke collecties die een goed beeld geven van hedendaags glas. Opmerkelijk want Nederlandse kunstenaars doen het immers goed op internationaal vlak. Termen zoals casten, flamework, emailleren, fusen zijn veelal nog onbekend bij het publiek. Maar er gloort hoop. Felderhof: ‘Het klimaat voor glas in de kunst is echt aan het verbeteren en een nieuw podium heeft daardoor een goede voedingsbodem. Het grote publiek in Nederland krijgt straks de kans een andere vorm van glas in de beeldende kunst te zien.’
Glaskunst op de kaart
De Glaskunstbiënnale vindt plaats in het Eemklooster te Amersfoort, een locatie met monumentale uitstraling en centraal gelegen in het land. Felderhof: ‘We zijn heel blij met deze samenwerking en willen Amersfoort samen nog meer op de culturele kaart zetten. Amersfoort is onlangs verkozen tot beste stad van Europa van 2024 en de komst van deze biënnale verduidelijkt alleen nog maar meer waarom’