Jongeren willen niet meer 50 uur per week werken om een mooie carrière te krijgen, ze willen vrije tijd om leuke dingen te doen. Recruiter Jesse Geul schrijft op intermediar.nl dat hij managers daarover steeds vaker hoort klagen. Maar hij snapt die jongeren wel. Al moeten diezelfde jongeren dan ook de keerzijde ervan accepteren. Cruciaal voor werkgevers: zorg voor een sterk werkgeversmerk.
‘De jonge generatie weet niet meer wat werken is.’ En: ‘Jongeren grijpen kansen niet meer aan als die hun vrije tijd ook maar enigszins in de weg staan.’ Zo start Geul zijn interessante blog op intermediar.nl. ‘Dit soort geluiden hoor ik steeds vaker van managers. Zo sprak ik een directeur van een creatief bureau. Hij had een starter een baan aangeboden met enorme doorgroeimogelijkheden. De dame in kwestie vond de baan fantastisch, maar wilde niet meer dan 24 uur per week werken. Onbegrijpelijk vond de directeur dit. Ze wilde wel de lusten, maar niet de lasten. Als echte eigenwijze millennial herken ik beide kanten van het verhaal’, aldus Geul.
E-learning ‘Sterk werkgeversmerk’
Ook de glassector staat voor een grote uitdaging jongeren warm te maken voor mooie banen op kantoor, in de productie of op de bouw. Hoe groot de nood is, schreven we al eerder, maar er zijn ook mooie initiatieven, zoals het opleiden van statushouders tot glaszetter. Een belangrijk gegeven is sowieso dat werkgevers er alles aan moeten doen om medewerkers te boeien en binden. Hoe je dat doet leer je in de online cursus ‘Bouwen aan een sterk werkgeversmerk’. Deze E-learning van de Online Bouw Academie is voor Glas in Beeld-abonnees met korting te volgen.