‘Ik ben in een goede stemming en dat onderstreep ik graag met mijn fleurige overhemd. Bijna iedereen is blij met de berichten van gisterenavond. Goed nieuws, ook voor onze branche.’ Aan het woord is algemeen directeur Michael Huis van AGC Nederland die zich in zijn Corona-update uitspreekt over de versoepeling van de maatregelen zoals die door de regering zijn aangekondigd. Ook over de gevolgen van de crisis voor de omzet van AGC is Huis duidelijk. Die zijn er niet. ‘Het gaat goed met ons, met onze mensen en ook met de meeste van de klanten die wij bedienen. Die zijn net als wij goed in staat gebleken oplossingen te bedenken voor hetgeen op hen af kwam. Door voor werken die niet door gingen bijvoorbeeld andere zaken naar voren te trekken.’
Het Corona-virus heeft Nederland in zijn greep. Onze gezondheid gaat voor alles maar wat zijn de economische consequenties? Marco Groothoff, hoofdredacteur van Glas in Beeld, spreekt dagelijks met managers en ondernemers in de glassector. Hieronder de updates met Michael Huis.
Corona-update 7 mei
Corona-update 10 april
‘Gisteren heb ik mijn mensen verteld in het dagelijkse bericht dat ik ze stuur dat ik de frequentie ga terugschroeven. Er is een soort nieuw normaal ontstaan en ik heb ze aangegeven dat ik ze in plaats van elke dag twee keer per week ga informeren. Er is een nieuwe situatie ontstaan en je merkt dat je je dus ook op dat vlak heel snel aanpast aan de veranderingen.’ Dat zei Huis op 10 april. ‘De omzet is op peil, we merken dat ook het nieuwe normaal bij onze klanten is ontstaan.’
Corona-update 3 april
‘Ik kan me heel goed voorstellen dat er bedrijven zijn die hun investeringsplannen voor volgend jaar in de ijskast zetten. Dan denk ik aan bedrijfsgebouwen, kantoren. Maar we kunnen ons ook allemaal goed herinneren dat we nog maar kort geleden handjes tekort kwamen in de bouw om de woningbouw op peil te krijgen waar die hoort te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een glaszetter die nu in een fabriekspand aan de slag is volgend jaar niet in de woningbouw zou kunnen werken. En dat geldt ook voor een schilder natuurlijk. Dus ik vind het wat te vroeg om mee te somberen over dat soort scenario’s.’ Dat zei Huis vorige week in onderstaande gesprek.
Corona-update 27 maart
‘We zien een leuke beweging. Klanten die ons in het verleden wel eens omwille van de prijs lieten liggen en het nu lastiger hebben om materialen van ver weg te halen, zien we toch weer bij ons aankloppen.’ Huis klinkt nog steeds optimistisch daar de leveringen van glas en verf vooralsnog doorlopen, net zoals de vraag. ‘Er is een strenger deurbeleid maar klanten blijven gewoon komen.’De balans tussen gezondheid en economie is belangrijk en ik doe hier een oproep het woord “recessie” niet te veel in de mond te nemen. Maar we doen alles in de eerste plaats om de gezondheid van onze mensen te waarborgen. “Jouw gezondheid komt op 1, de centen van de klant op 2 en misschien wel lager. Het klinkt misschien onaardig in een filmpje maar dat heb ik heb letterlijk tegen mijn mensen gezegd’, aldus Huis in onderstaand videogesprek.
Corona-update 20 maart
AGC Nederland heeft het meest fijnmazige distributienetwerk van glas in het land. Algemeen directeur Michael Huis vertelde vorige week dat hij er trots op en blij mee is dat alle leveringen van glas, maar ook verf, gewoon doorlopen. ‘Ik ben er ook heel blij mee dat de fabrieken die ons leveren hun afspraken kunnen nakomen. Ik zie daar door corona overigens wel problemen ontstaan. Maar we beschikken over voldoende alternatieve kanalen om de leveringen aan onze klanten te kunnen blijven garanderen.’ Huis had vorige week vanwege de start van de astronomische lente een fleurig overhemd aangetrokken. ‘Laten we ook hopen dat de lente ons helpt deze periode snel achter ons te laten.’ Huis heeft dagelijks corona-overleg met zijn managementteam. Vervolgens klimt hij in de pen om zijn 170 medewerkers op de hoogte te stellen van de situatie en eventueel nieuw te nemen maatregelen. ‘Dat evolueert continu. Er wordt momenteel veel verf gekocht. We hebben geconstateerd dat niet iedereen in onze verkooppunten de anderhalve meter afstand in acht neemt. Om die reden hebben we afgebakende klantenzones in het leven geroepen.’ Hieronder het gehele gesprek met Huis van vorige week.