DK Prototyping for Automotive Glass heeft een systeem ontwikkeld dat het rendement van zonnepanelen verbetert. Door luchtkanalen onder de panelen te plaatsen worden ze gekoeld, wat de energetische opbrengst verhoogt. Het Alphense bedrijf past het systeem toe op haar nieuwbouwpand; het wordt het eerste pand ter wereld dat volledig wordt bedekt met deze nieuwe zonnepanelen.
Zonnepanelen presteren naarmate ze warmer worden naar verhouding minder. De meeste opbrengst is op een zonnige winterdag. Moderne zonnepanelen hebben een rendement van zo’n 20 procent. De warmte zorgt ervoor dat er nog meer rendement verloren gaat. Daar heeft DK iets voor bedacht. Door de zonnepanelen met een frame in te kapselen, ontstaat een soort legpuzzel die water- en luchtdicht aan elkaar kan worden gekoppeld. Onder de zonnepanelen komt een luchtkanaalsysteem waar doorheen geforceerd lucht wordt geblazen die de panelen koelt. Hierdoor gaat het rendement van de panelen omhoog. De warme lucht wordt, afhankelijk van het seizoen, opgeslagen, maar kan ook direct worden gebruikt om het gebouw te verwarmen.
Het nieuwbouwpand van DK wordt wordt CO2-neutraal en niet op het gasnet aangesloten. Het 5.000 vierkante meter grote dak en een deel van de gevels wordt bedekt met zonnepanelen. Hierdoor is geen dakbedekking meer nodig. DK start in 2019 met de bouw van het duurzame pand dat medio 2020 in gebruik wordt genomen. Het bedrijf maakt voornamelijk autoruiten voor prototype auto’s ten behoeve van crash- en windtunneltesten, voor testen in extreme temperaturen en verzorgt de beglazing van conceptauto’s voor motorshows. Ook ontwikkelt DK producten op het gebied van automotive glass en produceert ze ruiten op maat voor oldtimers. De bedoeling is dat het systeem voor de luchtgekoelde panelen ook voor derden op de markt komt. DK is op zoek naar een partner hiervoor.