Ga naar hoofdinhoud

Vliegvuurtest: Kingspan test met succes daksysteem

Kingspan Light + Air uit Uden heeft met succes haar BA4 daksysteem getest. In de wandelgangen wordt deze test wel de vliegvuurtest genoemd. De test vond plaats in het brandlab van Peutz in Haps.

NPR-CEN/TS 1187 beschrijft de vliegvuurtest met daarin een viertal testmethoden genaamd Broof t1/t2/t3 en t4. Elke testmethode is voor een specifiek product opgesteld. Tetsmethode Broof t1 is ontwikkeld voor daken onder verschillende hellingen. De methode is niet specifiek voor glasdaken geschreven, maar wordt hier wel voor gebruikt. NEN-EN 13501-5 geeft de brandclassificatie aan op grond van de resultaten van beproeving.

Wat houdt de vliegvuurtest in?

  • De test is onder een helling van 15 en 45°
  • De vliegvuurtest omvat zowel de langsroede als de dwarsroede
  • De test dien je twee keer uit te voeren
  • Het testelement heeft een afmeting van (bxh) 800 x 1.800 mm

De vliegvuurtest gebeurt met een stalen korf van 300 x 300 x 200 millimeter gevuld met houten krullen. Deze mand plaats je in het midden van het testelement en je steekt de houten krullen in brand.

Verspreid het vuur?

Met de vliegvuurtest dien je aan te tonen of de onderdelen het vuur verspreiden en daarmee bijdragen aan de voortplanting van de brand. Aluminium en glas branden niet. Bij het testen van het BA4 daksysteem van Kingspan draaide het dan ook om de rubbers. De volgende criteria zijn van toepassing om Broof(t1) te verkrijgen.

  • Externe en interne branduitbreiding naar boven < 0,700 m
  • Externe en interne branduitbreiding naar beneden < 0,600 m
  • Maximale verbrande lengte extern en intern < 0,800 m
  • Geen brandbaar materiaal (druppels) mogen van de blootgestelde zijde vallen
  • Geen brandbare of gloeiende materiaaldeeltjes mogen de dakconstructie binnendringen
  • Geen enkele doorgaande opening > 25 mm2
  • Som van alle doorgaande openingen < 4500 mm2
  • De zijdelingse vuuruitbreiding bereikt de randen van de meetzone niet
  • Geen interne verbranding
  • Geen branduitbreiding in een straal van 200 mm extern en intern

Resultaat vliegvuurtest

De buitenruiten braken als gevolg van temperatuurspanningen in de ruit (thermische breuk). Verder bleef de ruit intact en de rubbers vertoonden geen branduitbreiding. Hiermee kan Kingspan Light + Aird BA4 glasdaken betitelen als Broof(t1).

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!

Gerelateerd

Vliegvuurtest: Kingspan test met succes daksysteem

Kingspan Light + Air uit Uden heeft met succes haar BA4 daksysteem getest. In de wandelgangen wordt deze test wel…

Goemaat opent nieuw pand in Goedereede

Afgelopen vrijdag opende Goemaat op feestelijke wijze haar nieuwe pand in Goedereede. De uitbreiding is een belangrijke stap voor het…