Met de naderende deadline van de CSRD en DPP moet je als bedrijf data beschikbaar hebben en aanleveren. Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en het Digital Product Passport (DPP) gelden binnenkort voor alle bedrijven, groot en klein. Maar hoe verzamel je data en hoe lever je de juiste data aan?
Bedrijven, nu alleen nog grote, moeten de EU-regelgeving naleven en zich voorbereiden om verifieerbare data aan te leveren. Dit betreft hun toeleveringsketens, duurzaamheidsinitiatieven en productinformatie. Maar de bedrijven kijken ook strenger naar hun, vaak kleinere, aanbieders en dienstverleners. Ze moeten wel, want anders kunnen ze zelf niet voldoen aan de richtlijn. Ook al hoef je als kleiner bedrijf nog niet aan de CSRD te voldoen, het wel zo handig dat je vragen van je klanten kunt beantwoorden. Anders kan het zijn dat je afnemer kiest voor een concurrent die de informatie wél kan aanleveren.
Groeiende uitdaging
Veel Europese bedrijven, vooral mkb’ers, worstelen met hun data over de toeleveringsketen. Die is veelal verspreid over verschillende systemen en moeilijk toegankelijk. Kleinere bedrijven hebben vaak niet de technische en financiële middelen als die van grotere organisaties. Voor hen kan het verzamelen, organiseren en rapporteren van data voor de ESG-naleving (Environmental, Social, and Governance) als een hoofdpijn dossier voelen. Zonder een volledig overzicht van je datastromen loop je het risico niet aan de eisen van CSRD te voldoen.
Missende schakel EU-regelgeving
MintBlue speelt in op deze behoefte. De pionier op het gebied van data- en regelgevingsoplossingen biedt bedrijven een centraal punt om al hun data te beheren. Zo kun je eenvoudig hun data traceren, beheren en rapporteren. ‘Dit ondersteund door naadloze ‘audit trails’ en moeiteloze naleving van regelgeving’, aldus het bedrijf uit Amsterdam en Antwerpen. ‘Dit maakt het mogelijk om data, ongeacht het huidige systeem, efficiënt te integreren en betrouwbare, transparante rapportages te genereren, wat tijd en kosten bespaart.’
Efficiëntie conform CSRD
Sommige bedrijven schakelen vanwege de complexiteit van de CSRD consultants in, maar ook zij hebben vaak moeite om alle datastromen samen te brengen. MintBlue biedt een oplossing die beide groepen, zowel bedrijven als consultants, ondersteunt. In plaats van consultants te vervangen, versterkt mintBlue hun werk. Dit door hen te voorzien van een platform dat de samenwerking en efficiëntie in het databeheer vereenvoudigt en dus kosten bespaart.
Stekkerdoos mintBlue
‘We begrijpen dat veel mkb’ers momenteel het gevoel hebben dat ze verdrinken in de eisen van regelgeving’, zegt Niels van den Bergh, CEO van mintBlue. ‘De meesten hebben niet de middelen om de complexiteit van het integreren van meerdere systemen of het beheren van gefragmenteerde data aan te pakken. Daarom zijn wij er; niet alleen om hen een tool te bieden, maar ook om actief te helpen bij het in kaart brengen van hun toeleveringsketen. Ook in het integreren van data en het automatiseren van CSRD-rapportages denken wij mee.’ Het organiseren van diverse dataformaten vormt vaak een obstakel. MintBlues’ benadering biedt hiervoor de oplossing door alle databronnen te verbinden en stroomlijnen in één efficiënt systeem (de stekkerdoos). ‘Dit vermindert de behoefte aan dure, doorlopende consultancy en maakt van naleving een strategisch voordeel’, aldus het bedrijf.
CSRD: wanneer en voor wie?
De Kamer van Koophandel zet de ins & outs van de CSRD handig op een rij. De CSRD geldt sinds 1 januari 2024 voor grote bedrijven. Volgens de wet is een bedrijf groot als het voldoet aan minimaal twee van de drie onderstaande voorwaarden.
- Meer dan 250 medewerkers
- Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
- Meer dan 25 miljoen euro op de balans
Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026.
Mkb en de duurzaamheidsrapportage
Hoewel je als mkb’er geen duurzaamheidsrapportage conform de CSRD hoeft te maken, kun je wel vragen verwachten van grotere bedrijven die jouw producten kopen. Bijvoorbeeld over hoe je product gemaakt wordt en door wie. En of dat eerlijk en verantwoord gebeurt. Bas de Gooijer, adviseur bij de Duurzame Adviseurs, legt het uit op de site van de Kvk. ‘Grote bedrijven kijken strenger naar hun aanbieders en dienstverleners. Ze moeten wel, want anders kunnen ze zelf niet voldoen aan de richtlijn.’
Wat moet ik doen als mkb’er?
Zorg dus dat je vragen van je klanten kunt beantwoorden, anders kan het zijn dat je afnemer kiest voor een concurrent die de informatie wél kan aanleveren. ‘Als je een rustig uurtje in je zaak hebt of je bent bezig met de administratie, zet dan eens op papier hoe je keten in elkaar steekt’, adviseert de Gooijer op de site van de KvK. ‘Waar komen mijn producten vandaan, welke materialen worden gebruikt en hoe duurzaam gebeurt dat? Sommige vragen kun je misschien niet zelf beantwoorden. Stel ze dan aan je leverancier of importeur’, raadt de adviseur aan. Er bestaan ook tools, zoals de MVO Risico Checker, waarmee je je producten en inkoop kunt checken.
Welke informatie bevat het DPP?
Het Digital Product Passport is een digitaal document dat uitgebreide informatie bevat over een product gedurende zijn hele levenscyclus. Bureau Xsarus uit Middelharnis en Rotterdam legt het uit op z’n site. ‘Het concept wordt steeds belangrijker binnen de context van transparantie, duurzaamheid, circulaire economie en regelgeving, vooral in de Europese Unie. Het DPP bevat onder andere informatie over productieprocessen, herkomst, levenscyclus, CO2-uitstoot en de ecologische voetafdruk. Daarnaast geeft het inzicht in de samenstelling van een product, inclusief de gebruikte materialen, chemische stoffen en componenten. Verder wordt er ook in benoemd aan welke milieu- en veiligheidsnormen het product voldoet en welke recyclemogelijkheden een product heeft aan het einde van de levensduur.’