Ga naar hoofdinhoud

HEGLA: onderhoud onder controle met een app

HEGLA New Technology heeft een app ontwikkeld die het onderhoud en de organisatie daarvan vergemakkelijkt. Deze zogeheten Shop-Floor-Assistant beschikt daartoe over een speciaal maintenance-gedeelte.

Onderhoud en service zijn onmisbaar in de glasproductie. Enerzijds voorkomen ze productiestilstand, anderzijds zijn regelmatige inspecties verplicht om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Van de machine en de airconditioning tot het testen van de meetapparatuur zijn er talloze taken die om aandacht van de medewerkers vragen. Wat op kleine schaal en op de typische Excel-lijstjes en memo’s nog gemakkelijk te overzien lijkt, gaat niet zelden gepaard met kleine complicaties voor het personeel. De ene keer ontbreken de onderhoudsdocumenten. Een andere keer is de uitvoering uitgesteld. Hierdoor moeten bedrijven het onderhoud onder tijdsdruk uitvoeren.

Stilstand voorkomen

Dr. Markus Schoisswohl, algemeen directeur van HEGLA New Technology, legt het belang van de app uit. ‘Het kan gebeuren dat medewerkers de steeds terugkerende routinecontroles als vervelend, onnodig of als tijdverspilling ervaren. Maar de productiviteit is afhankelijk van de prestaties van de machines en de beschikbare productietijd. Eén van de belangrijkste ontwikkelingsdoelen van onze app was dan ook het voorkomen van stilstand. Dat kan door het op peil houden van de prestaties met goed georganiseerd onderhoud. De Shop-Floor-Assistant helpt daarbij.’

Andere onderhoudsbehoefte

De technologische vooruitgang heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de prestaties in glasverwerkende bedrijven. Tegelijkertijd zijn de eisen aan het onderhoud veranderd. Dagelijks moeten er sensoren worden gecontroleerd, containers worden geleegd of bedrijfsmaterialen worden bijgevuld. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld jaarlijkse inspecties van bedrijfsmaterialen. Denk aan stellages en hijswerktuigen en de regelmatige vervanging van gereedschappen. Schoisswohl: ‘Hoe groter het aantal machines in een bedrijf, hoe ingewikkelder het is om het overzicht te behouden. Dat geldt vooral als het team niet alleen verantwoordelijk is voor de productie, maar ook voor de hele techniek. Er zijn allerlei taken die moeten worden georganiseerd en verantwoordelijkheden die moeten worden verdeeld.’

Alle installaties in één app HEGLA

In het maintenance-gedeelte van de app zijn alle technische installaties en machines centraal geregistreerd en opgeslagen met de bijbehorende onderhoudsintervallen. Vanaf het moment dat de app is geactiveerd, stuurt de app herinneringen voor aanstaande data en werkzaamheden naar individuele medewerkers, het team of de voorman. De app slaat alles op in de cloud. Zo zijn documentatie, onderhoudsinstructies, lijsten met reserveonderdelen en alle andere papieren, gegevens en schetsen opgeslagen. Alle gebruikers zijn zo op de hoogte en kunnen er vanaf elke locatie bij. ‘Wij weten uit ervaring dat het zoeken naar de benodigde instructies van de fabrikant en lijsten met reserveonderdelen regelmatig leidt tot ongewenste onderbrekingen en frustratie bij het personeel. Voor elk onderhoud slaan we de benodigde slijtdelen. Op zo zijn die op tijd beschikbaar doorze vanuit de app te reserveren of bestellen’, aldus Schoisswohl.

Uitbreiding met tickets

Een ticketgedeelte breidt de functionaliteit van de app uit. De planning stelt verschillende taken op elk moment in en wijst ze toe aan een technicus van het bedrijf. Voor documentatie en verduidelijking slaat de app foto’s op in het ticket. Het structurerende app-systeem biedt voordelen voor vrijwel alle medewerkers in de productie of de administratie. De app geeft een verzoek om onderhoud of ondersteuning onmiddellijk door. Dit zonder te hoeven zoeken naar de juiste contactpersoon. De app voorkomt zo op een handige manier dat taken worden vergeten.

AGC Interpane Plattling

Meerdere klanten en HEGLA Betriebstech maken inmiddels gebruik van de Shop-Floor-Assistant. Een voorbeeld is AGC Interpane in Plattling. Andreas Fried, directeur: ‘Naast de centrale verstrekking van tickets, data en onderhoudsinformatie, is ook de overkoepelende aanpak een groot voordeel. Het hele team heeft toegang tot de documentatie van alle technische installaties. Dat geeft een exact overzicht van de uit te voeren taken. Het is precies duidelijk wat er moet worden gedaan en met welke prioriteit, en wat er al is gedaan.’

Lees op onze site meer over de ontwikkelingen bij HEGLA, zoals over Cut+ software voor de organisatie en het beheer van snijtafels van HEGLA-HANIC.

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!

Gerelateerd

POLYCLOSE 2024: ‘the place to be’ glas- en geveltechniek

Vanaf morgen, woensdag 17 januari, vindt tot en met vrijdag 19 januari POLYCLOSE 2024 plaats in Flanders Expo te Gent,…

Veiligheidsschoenen: 52% minder milieu-impact

De nieuwe veiligheidsschoenen van Redbrick zijn gemaakt van meer dan 50% gerecyclede grondstoffen. Het is complex om schoenen te maken…