Architect Gerard Loozekoot opent op 9 juni de GLASDAG 2022 met zijn presentatie Glas is het innovatieve bouwmateriaal van de toekomst. Hij blikt terug op de geschiedenis van glas en gaat in op de noodzaak van verduurzamen van glasgevels. Loozekoot behandelt ook de constructieve mogelijkheden van het materiaal. Tot slot doet hij een gooi naar hoe je met glas en (social) media kunt spelen in een virtuele wereld. De GLASDAG vindt op 9 juni plaats in het AFAS Experience Center in Leusden.
Het evenement is een initiatief van het team van Glas in Beeld. Sprekers zijn: Gerard Loozekoot, Sanmukh Bawa, José Zaman, Roland Valckenborg, Anton Peters, Wout Hoogendoorn en Arjan Klem. Ton van der Veldt (oprichter en lid RvB AFAS Software) leidt de deelnemers aan de GLASDAG rond door het AFAS Theater met zijn spectaculaire glaskoepel. AGC Nederland, ThomsaGlass, OnderhoudNL en AYROX maken de GLASDAG 2022 mede mogelijk.
Partner UNStudio
Loozekoot is Senior Architect en Partner bij UNStudio te Amsterdam. Hij behaalde zijn Master of Architecture aan de TU Delft, waarna hij in 2000 in dienst trad bij UNStudio. Naast twee andere partners maakt hij sinds 2008 deel uit van het managementteam. Loozekoot heeft ruime ervaring en interesse in complexe ontwerpprocessen met een focus op typologische innovatie. Projecten waarin hij zijn kennis heeft ontwikkeld zijn onder meer het Theater Agora in Lelystad, de UNStudio Tower in Amsterdam en de King David de Bouwer International Airport in Kutaisi. Innovatie op het gebied van duurzame oplossingen staat centraal in zijn projecten.
In de video vertelt Loozekoot over de onderwerpen die hij behandelt tijdens de GLASDAG. Onder de video vat hij zijn presentatie samen.
Crystal Palace
‘De eerste dateringen van glas gaan terug tot 3.500 BC. Glas werd toen vooral gezien als decoratie en luxe item. Vanaf de elfde eeuw zien we een grote stap voorwaarts met toepassingen van glas in gebouwen. Met name de gotische expressievorm in religieuze gebouwen is hier een kenmerk van. Vanaf de zeventiende eeuw start de industriële productie van glas met als hoogtepunt het Crystal Palace van Joseph Paxton in 1851.
Crystal Palace laat voor de eerste keer de mogelijkheden van glas zien als constructiemateriaal. Dat was eerst nog in een hybridevorm. Maar langzamerhand zien we glas ook steeds meer als zelfdragende constructie terug. De vragen die architecten zich stellen is wat zijn de volgende stappen en wat gaat de toekomst van glas worden? Ik probeer daar antwoord op te geven.
Technologie tussen en op glas
We zien de opkomst van innovatieve folies, integrale projectieschermen, mediagevels, geïntegreerde zonnepanelen en dynamische zonwering. Door glas in lagen op te bouwen kunnen we folies en technologie tussen de glasplaten brengen. De ontwikkeling van de nanotechnologie en sensors spreken eveneens tot de verbeelding. Daarnaast zien we de hoeveelheid staal en aluminium in (gevel)constructies minder worden. Dat kan omdat glas sterker wordt en opdrachtgevers en ontwerpers grenzen durven te verleggen. Gekromde glaspanelen zijn al mogelijk, dubbel gekromde panelen worden incidenteel gebruikt. De vormvrijheid is nog een uitdaging. Zo staat 3D geprint glas nog in de kinderschoenen. Hier zien we voor de 21e eeuw een echte uitdaging.
Grenzen verleggen
De eerste verlijmde transparante verbindingen zijn er, de meeste zitten nog in de testfases. Opdrachtgevers zoals Apple, Porsche en Tesla zoeken de grenzen op van het product. Nieuwe partijen zoals Gorilla Glas en Solar Visuals komen met innovatieve toepassingen. Hoe zetten ontwerpers in de toekomst de eigenschappen van glas in voor de samenleving, sociale identiteit en duurzaamheid? Dat is de vraag die de ontwerpers van UNStudio zichzelf stellen. Door deze vraag vanuit een holistische benadering te benaderen onderzoeken wij naast de grenzen van de fysieke hardware, ook de emotionele en sociale software. Dit onderzoek doen we in onze projecten met strategische partners, kennisinstellingen en opdrachtgevers.’