Pilkington Nederland is gestart met het gebruik van kartonnen glasbokken. De bokken zijn voor eenmalig gebruik. Ze worden dan ook hoofdzakelijk ingezet voor leveringen op plaatsen waar het bedrijf in principe maar één keer komt. Denk aan leveringen bij een kleine bouwplaats of particulier. De maximale glasmaat is 1.500 x 1.000 millimeter. De bokken zijn gemaakt van gerecyled karton en kunnen na gebruik in de papierbak voor volgend hergebruik.
Intern in Enschede noemt Pilkington Nederland de kartonnen glasbokken ‘pallets’ omdat ze per palletwagen worden getransporteerd. Ze kunnen niet worden gehesen, ook niet tijdens het laden en lossen. Wie de producent is, weten we niet. ‘De naam van de producent geven we vooralsnog niet vrij’, aldus Pilkington.
Innovator
De rol van Pilkington Nederland als innovator in glas is algemeen bekend. ‘We zijn continu bezig met verbeteringen, ook op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. We hebben C2C binnengehaald en proberen onze productie alsmaar te optimaliseren. Daarnaast onderzoeken we continu naar de mogelijkheden hoe glas meer en beter in te zetten vanuit het oogpunt van duurzaamheid. Daar zetten we hoog op in.’
CO2-reductie
Met de kartonnen bokken, we blijven ze zo toch maar noemen, bespaart Pilkington Nederland behoorlijk wat CO2. ‘Qua productie is de milieubelasting van een stalen of kartonnen bok om het even. Op het transport besparen we echter tweederde van de uitstoot. We hebben de CO2-uitstoot van ons vervoer berekend op gemiddeld 90 gram per levering. Met deze pallets komen we uit op gemiddeld 30 gram CO2. Dat komt door het lichte gewicht en het feit dat we niet terug hoeven om de bok op te halen.’
Glasbok kostenpost
De problematiek van de inzet en het retourneren van glasbokken hebben we meerdere malen behandeld in Glas in Beeld. De inzet van bokken is qua investering, het feit dat ze zoek kunnen raken en het administratieve systeem eromheen een flinke kostenpost voor de glassector. Om die reden zijn er meerdere effectieve oplossingen op de markt, veelal ‘track-and-trace’ gerelateerd. De inzet van de kartonnen glasbokken is door z’n beperkte capaciteit en kwetsbaarheid geen alternatieve oplossing. De bokken zijn bijvoorbeeld maar 24 uur regenbestendig en het advies is ze droog weg te zetten. Pilkington Nederland blijft voor het transport naar z’n vele vaste adressen dan ook traditionele bokken inzetten.
3,5 procent inzet
Volgens Pilkington Nederland is de verwachting dat zo’n 3,5 procent van de leveringen met de nieuwe bokken kan worden gedaan. ‘De reacties zijn enorm positief. We krijgen vele vragen, ook of de bokken bij ons kunnen worden afgenomen. Geïnteresseerden kunnen zich daarvoor bij ons melden. Graag delen we deze innovatieve manier van transport met anderen om zo een nog bredere inzetbaarheid van deze pallets te stimuleren, daar is het milieu natuurlijk het meest bij gebaat.’