Ga naar hoofdinhoud

SEMCO richt zich op investeringen, internationalisering en innovatie

De SEMCO Group zet haar groei op eigen kracht voort. In 2021 verhoogde de glasproducent zijn totale productievolume tot meer dan 10 miljoen vierkante meter (+ 5%) en genereerde zo een omzet van ongeveer € 289 miljoen (+ 11%). Vorig jaar was dat nog 244,5 miljoen euro. Het exportaandeel bedroeg ruim 14 procent. Ondanks een hoge bezettingsgraad en corona-gerelateerde beperkingen, werden de productkwaliteit en de naleving van leveringsdata op meer dan 98 procent gehandhaafd.

‘Onze medewerkers werken dagelijks op alle gebieden met de grootste motivatie en precisie om onze klanten op de beloofde datum te voorzien van hoogwaardige producten. Het feit dat dit ook in moeilijke tijden op dit niveau is bereikt, schept vertrouwen. Dit is de basis van onze samenwerking met onze klanten en partners’, zegt Hermann Schüller, Managing Partner van SEMCO.

Toekomst SEMCO veiligstellen

Net als de markt als geheel heeft SEMCO echter ook te maken met enorme kostenstijgingen op het gebied van materiaalinkoop, energie, logistiek en personeel. Daarnaast zijn er steeds strengere regels voor CO2- en energiebesparing en toenemende concurrentie met goedkope leveranciers uit Oost-Europa. Om de geplande groei te realiseren, zal SEMCO ook in 2022 blijven investeren in automatisering en digitalisering, capaciteitsuitbreiding en procesoptimalisatie op alle locaties. Schüller: ‘We houden de uitdagingen en onze verantwoordelijkheid voor klanten, partners, medewerkers en het milieu in de gaten. Het is met dit in gedachten dat we onze beslissingen nemen voor een veilige toekomst voor SEMCO. Dit is ons DNA als een door de eigenaar geleid middelgroot bedrijf.’

Focus op internationalisering

Op 1 januari dit jaar nam SEMCO de activiteiten van GLASSOLUTIONS Denmark over van Saint-Gobain en blijft deze exploiteren onder de naam SCANGLAS. Op de productielocaties in Kjellerup en Esbjerg en andere groothandels produceert en verkoopt de Deense marktleider een compleet assortiment glas. ‘We breiden ons aanbod uit en implementeren de eerste stap in onze internationaliseringsstrategie’, aldus Schüller.

Online portal

Samen met VEKA, wereldmarktleider op het gebied van kunststof profielsystemen voor ramen en deuren, heeft SEMCO een online adviesportaal opgezet voor premium ramen, glas en profielen: DAS-RICHTIGE-FENSTER.de. ‘We willen gebouweigenaren uitgebreid informeren over de voordelen van ons functioneel isolatieglas. Ze combineren tal van functies in slechts één product, ondersteunen duurzame renovatie en openen potentiële besparingen in energieverbruik. Helaas weten bouwers er te weinig van. Daar willen we met de site verandering in brengen’, licht Schüller de intentie achter de portal toe. Semco-zonwerend isolatieglas biedt bijvoorbeeld het hele jaar door effectieve bescherming tegen kou en warmte en zorgt voor een comfortabel binnenklimaat. Bovendien kan het glas eenvoudig worden uitgebreid met functies zoals veiligheid, geluidsisolatie, anticondensatie, antireflectie of vogelbescherming. DAS-RICHTIGE-FENSTER.de is bewust geen webshop. De focus ligt op het informeren en inspireren van gebouweigenaren en hun netwerken met gespecialiseerde raambedrijven op locatie.

Wagenpark elektrisch

Naast de klimaatglas en een materiaalkringloop met een hoog gerecycled gehalte, zet SEMCO in op klimaatvriendelijke mobiliteit. Daartoe bouwt het bedrijf het gehele wagenpark om naar volledig elektrische voertuigen. ‘Als productiebedrijf hebben we een bijzondere verantwoordelijkheid voor klimaatbescherming. We leveren hier met deze ombouw een belangrijke bijdrage toe.’

In-house learning

Met ongeveer 1.800 medewerkers op 21 locaties in heel Europa is de SEMCO Group een competentiepartner voor glas in ramen, gevels en interieurs en ‘een voorloper voor vooruitgang en innovatie in de Europese vlakglasindustrie’. Semcoglas Holding in Westerstede leidt de groep en ondersteunt de bedrijven met centrale diensten. Om personeel te werven, behouden en verbeteren maakt SEMCO gebruik van in-house learning. Schüller tot slot: ‘De ontwikkeling van het trainingsaanbod is pragmatisch. Allereerst ontlenen we de eisen voor onze medewerkers aan onze strategie. Vervolgens bepalen we mogelijke afwijkingen van doel en werkelijke kwalificaties. Dit resulteert automatisch in onze trainingsbehoeften, van waaruit we ons trainingsprogramma ontwikkelen. Op deze manier zorgen we er systematisch voor dat de kennis en vaardigheden van onze medewerkers aansluiten bij onze eisen en behoeften.’

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!

Gerelateerd

Vacuümglas: webinar AGC over CE FINEO

FINEO is het eerste en enige vacuümglas met CE-markering. Deze CE is (nog) vrijwillig, dus niet alle fabrikanten en leveranciers…

Vliegvuurtest: Kingspan test met succes daksysteem

Kingspan Light + Air uit Uden heeft met succes haar BA4 daksysteem getest. In de wandelgangen wordt deze test wel…