Het implementeren van een milieuvisie was voor bedrijven tien jaar terug nog een noodzakelijk kwaad. Vandaag de dag bevindt duurzaam ondernemen zich echter op de bureaus van afdelingen marketingcommunicatie. Milieu is steeds beter verkoopbaar, ook voor glas dat voor de productie ongekend veel energie vraagt maar tegelijkertijd enorm bijdraagt aan ons welbevinden. Welke systemen worden door de glasfabrikanten ingezet ter bevordering van duurzaam bouwen? Wat is hun milieuvisie? Wat doen ze intern aan het verbeteren van hun ecologische voetafdruk? Welke tools gebruiken ze voor de ‘verkoop’ van milieu?
Zo heeft AGC Glass Europe een intern milieubeheersysteem geïmplementeerd om alle bedrijfsprocessen met een geïntegreerde milieubenadering te kunnen beoordelen. Op basis van een holistische benadering is de ecologische voetafdruk van het bedrijf gemeten. Voor elke ton CO2 die wordt uitgestoten door de activiteiten van AGC Glass Europe, wordt bijna 8 ton CO2 vermeden, dankzij het gebruik van de vervaardigde producten (cijfers 2020).
Rondje langs glasfabrikanten
In Glas in Beeld maken we een alfabetisch rondje langs de fabrikanten AGC Glass Europe, Pilkington Nederland, Saint-Gobain Glass en Scheuten Glas. Je leest het artikel in de nieuwe Glas in Beeld (#2 – april 2021) die deze week verschijnt. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement.