Glass for Europe roept de Europese Unie op de industriële waardeketen van de vlakglassector te beschermen voor een snel toekomstig herstel. ‘Gezondheids- en veiligheidsmaatregelen staan voorop. Maar het is belangrijk om zoveel mogelijk na te gaan hoe de industriële voorraad en de levensvatbaarheid van alle actoren in de waardeketen van vlakglas kunnen worden beschermd.’ Dat zegt de Europese handelsorganisatie voor vlakglas met NSG Pilkington, Saint-Gobain, AGC en Guardian als initiators. ‘Als de corona crisis voorbij is, zal het voor Europa essentieel zijn om snel te kunnen herstellen. Maar ook om de productie opnieuw op te starten en de mensen onder veilige omstandigheden weer aan het werk te krijgen.’
Vraag autoglas naar nul
De belangrijkste volumemarkten voor de vlakglasindustrie zijn de bouw (75% in volume) en de automarkt (20%). De impact van de COVID19-virusuitbraak op de Europese vlakglassector is waarschijnlijk enorm, aldus Glass for Europe. ‘Nu alle Europese assemblagefabrieken van autofabrikanten zijn gestopt, zal de markt voor autoglas waarschijnlijk enkele maanden bijna nul zijn. Dit brengt tijdelijke sluiting van fabrieken met zich mee in bijna alle Europese verwerkingsfabrieken voor autoruiten. In de bouwsector is er een plotselinge en enorme daling van de vraag naar glas voor de bouw in heel Europa. Met name in landen met de strengste beperkingsmaatregelen. Vertraging en stopzetting van de activiteiten in de bouw- en kozijnindustrie leiden tot fabriekssluitingen. Ook in de glasverwerking en de assemblage van geïsoleerde glaseenheden.’
In aankomende uitgave van Glas in Beeld een groter artikel over de impact van de crisis op de glassector. Lees hier het volledige statement van Glass for Europe in het Engels.