Hoewel de klimaatconferentie van december in Madrid in mineur eindigde, biedt de ‘Europese Green Deal’ volgens Glass for Europe toch perspectief. ‘De ambitie biedt een nieuwe horizon waar de vlakglassector in Europa met enthousiasme en voorzichtig optimisme naar uitkijkt.’
De koolstofarme agenda van Europa is muziek in de oren van de lobby-organisatie voor de Europese bouwglassector met AGC Glass Europe, Guardian, NSG-Group, Saint-Gobain Glass and Şişecam-Trakya Cam als deelnemers. Bertrand Cazes, secretaris-generaal: ‘De Europese vlakglassector is klaar om deze nieuwe klimaat- en duurzaamheidsambities te ondersteunen met zijn best-in-class productie-installaties en zijn hoogwaardige producten, die het koolstofarm maken van gebouwen en auto’s en de inzet van zonne-energie.’ Glass for Europe zal zijn ‘2050-visie voor de vlakglassector’ deze maand onthullen om ‘op een constructieve basis een dialoog met de Europese autoriteiten aan te gaan’.
Renovatiegolf
De sector vlakglas voelt zich het meest aangemoedigd door het voornemen van de Europese Commissie om deel te nemen aan een ‘renovatiegolf’. De lancering van een nieuw renovatie-initiatief in 2020 in combinatie met de rigoureuze toepassing van hoge energieprestatienormen voor gebouwen, zorgt voor een verdubbeling van de renovatiepercentages. In de mobiliteitssector verwelkomt Glass for Europe ook de aankondiging dat de CO2-emissienormen voor voertuigen in 2021 zullen worden herzien. De sector vlakglas heeft oplossingen die klaarstaan voor Europa om zijn CO2-uitstoot snel te verminderen. Al eerder publiceerde Glass for Europe de resultaten van een onderzoek van TNO naar de renovatie van gevels. Uit dit onderzoek blijkt dat bij toepassing van hoogwaardig isolerend en zonwerend glas tot 30 procent kan worden bespaard op het energiegebruik van (kantoor)gebouwen.
Glass for Europe omarmt ook andere in de Europese Green Deal aangekondigde initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn circulatie en recycling in de bouwsector en duurzaam productbeleid. ‘Deze maatregelen kunnen de inspanningen van de vlakglassector ondersteunen om zijn bijdragen aan de CO2-neutrale overgang te maximaliseren. Het is nu zaak de Europese Green Deal te operationaliseren. We moeten de dingen goed doen’, aldus Cazes.