Ga naar hoofdinhoud

Spiegeldraadglas station Almere vervangen

ProRail is begin februari gestart met de vervanging van een groot aantal glasplaten spiegeldraadglas in de noordwestelijke perronkap van station Almere Centrum. Tijdens de hevige storm op 18 januari zijn ruim vijftig glasplaten losgekomen uit de kapconstructie. In verband met de veiligheid wordt het glas nu vervangen door een tijdelijke constructie met doek.

De kapconstructie van het station bestaat uit 2600 platen spiegeldraadglas. Dit glastype werd in het verleden als brandwerend, inbraakwerend, doorvalveilig en letselbeperkend veiligheidsglas beschouwd en mocht ook als dusdanig worden toegepast. De gedachte was dat bij glasbreuk de draden de scherven bijeenhouden zodat vuur en rook ook dan worden geweerd, de platen in de sponning blijven zitten en de scherven niet voor snijgevaar kunnen zorgen. Door aanscherping van de regelgeving en nieuwe inzichten voldoet het spiegeldraadglas niet meer aan de huidige bouweisen en mag het glas alleen nog als rookwerend worden toegepast en brandwerend in kleine oppervlakten. Aan de eisen voor doorvalveiligheid en letselbeperking, zoals ook in dakconstructies, voldoet het glas in het geheel niet meer. Vervanging van het glas in de kapconstructie van het station zal naar verwachting dan ook moeten gebeuren door (gehard) gelaagd veiligheidsglas.

Over de kwetsbaarheid van de kapconstructie zegt ProRail dat ‘de afgelopen tijd is in toenemende mate gebleken dat de kap in Almere kwetsbaar is bij de hoge windsnelheden waaraan zij wordt blootgesteld. Daarom bewaken we de conditie van de kap continu en wordt er tegelijk hard gewerkt aan een solide en toekomstbestendige oplossing. Tijdens en na de storm van 18 januari is een groot aantal glaspanelen uit de noordwestwand van de kap geblazen. In de afgelopen weken is intensief overleg gevoerd met de gemeente en besloten om per direct alle glasplaten in dit deel van de kap zo snel mogelijk te vervangen. Er komt een tijdelijke constructie en intussen wordt nagedacht over een definitief ontwerp.’

De werkzaamheden aan de kapconstructie zijn op donderdag 8 februari begonnen en zullen ongeveer twee maanden in beslag nemen. Een deel van het station is afgezet in verband met de werkzaamheden.

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!

Gerelateerd

Vacuümglas: webinar AGC over CE FINEO

FINEO is het eerste en enige vacuümglas met CE-markering. Deze CE is (nog) vrijwillig, dus niet alle fabrikanten en leveranciers…

Vliegvuurtest: Kingspan test met succes daksysteem

Kingspan Light + Air uit Uden heeft met succes haar BA4 daksysteem getest. In de wandelgangen wordt deze test wel…